Resepi Kuih Apam Kukus Mudah
Resepi Kuih Apam Kukus Mudah

Resepi Kuih Apam Kukus Mudah

Posted on

Secara ringkasnya, yis adalah sejenis kulat yang di gunakan sebagai bahan penaik (leavening agent) dalam menghasilkan roti. Tanpa yis, roti yang di hasilkan akan kelihatan meleper dan keras. Ia juga di gunakan untuk membuat minuman beralkohol. Yis membiak dengan cepat. Ia boleh menukarkan gula menjadi alkohol. Ia terlalu kecil dan hanya boleh di lihat melalui mikroskop. Selain itu, yis juga di kenali sebagai ragi atau ibu roti (nama lama).

Resepi Kuih Apam Kukus Mudah
Resepi Kuih Apam Kukus Mudah

Yis aktif ketika bercampur dengan gula dan air suam (bukan air panas), di mana ia akan menukarkan gula dalam doh kepada gas karbon dioksida, lalu mewujudkan poket poket atau ruang udara di dalam doh. Apabila doh tersebut masak, yis yang ada di dalamnya akan mati. Poket poket atau ruang udara yang terbentuk ketika proses fermentasi tadi akan kekal, lalu memberikan tekstur yang lembut dan ‘spongy’ pada roti tersebut.

Bahan Resepi Kuih Kukus Mudah :

  • 500 gram tepung gandum
  • 10 sudu besar gula
  • 2 sudu besar minyak masak
  • 1/2 paket yis segera mauripan
  • 1/2 biji kelapa parut
  • Secubit garam
  • Air secukupnya
  • Pewarna jika suka

Resepi Kuih Cara Pembuatannya :

  1. Rendam yis dalam air suam sampai berbuih, buat separuh paket dalam air suam setengah cawan dalam 5 sampai 10 minit.
  2. Satukan tepung, gula, garam dan yis yang telah di rendam dalam satu bekas mengadun.
  3. Masukkan air sedikit demi sedikit dan kacau
  4. Terus masukkan air sampai adunan jadi macam rupa adunan untuk buat jejemput
  5. Kemudian di tepuk sikit sikit adunan ni bagi yis naik sikit.
  6. Kalau suka ada warna cantik sikit boleh letak pewarna.
  7. Bila tengok adunan agak naik masa tepuk tu dan berbuih sikit boleh tuangkan minyak masak dan kacau lagi bagi sebati.
  8. Curah adunan dalam loyang yang dah di sapu dengan minyak terlebih dulu.
  9. Pastikan jangan melebih 1/2 dari loyang sebab apam ni akan naik lagi.
  10. Biarkan adunan naik sekejap dalam 30 sampai 40 minit.
  11. Sementara tu boleh panaskan periuk kukus.
  12. Kukus antara 30 sampai 40 minit jugak dan pastikan air dalam kukus betul betul panas dan kukus dengan api sederhana.
  13. Pastikan juga tutup loyang dengan aluminum foil atau tutup bawah tutup kukus dengan kain agar elakkan air dari menitik ke atas apam.
  14. Biarkan sejuk dan bila dah sejuk baru boleh potong siap di hidangkan dengan kelapa parut.

Tambahan :

Terdapat beberapa jenis yis di pasaran, biasa yang di jumpai adalah mauripan dan saf instant ragi (dry baker’s yeast). Yis yis ini boleh segera di gunakan tanpa perlu di rendamkan dalam air suam dan gula terlebih dahulu. Manakala yis basah (segar / fresh) perlu di campur dengan air suam bergula dan biar selama 10 sampai 15 minit supaya ia kembang atau berbuih sebelum di gunakan. Jumlah yis segera / kering selalunya digunakan separuh dari jumlah yis segar. Bererti, jika 20 gm yis segar di perlukan, boleh di ganti dengan 10 gm yis segera. Cara menggunakannya juga berbeza kerana yis segera boleh di campur terus ke dalam tepung manakala yis segar perlu di’naikkan’ dulu dengan mencampur bersama air suam bergula.

Yis yang berlebihan akan membuat doh terlalu kembang kemudian kempis semula (bentuknya tidak dapat bertahan) kerana sukatan yis tidak setimpal / sepadan dengan gluten di dalam tepung. Ia juga menyumbangkan rasa dan aroma yang terlalu ‘beryis’ dan tekstur roti yang poros dan terlalu berderai. Terlalu sedikit yis menghasilkan doh yang padat, berat dan kurang naik. Pastikan anda tidak memasukkan yis dan garam bersama kerana garam menghalang perkembangan yis. Bagaimana pun, sedikit garam dapat mengawal yis dari terlalu cepat naik lebih lebih lagi pada hari yang panas, selain dari menyumbang rasa, memberi ‘crust’ yang lebih stabil, dan juga tekstur ‘crumb’ yang lebih halus (finer crumb) kepada roti.

Suhu pengaktifan ideal yis adalah sekitar 27 c sampai 46 c, namun bagi tujuan pemerapan suhu yang sesuai adalah antara 27 c sampai 35 c. Pada suhu yang lebih tinggi, poket poket atau ruang udara yang lebih besar akan terbentuk, memberikan lohong lohong yang besar di dalam roti dan menjadikan roti tersebut kelihatan kasar dan kurang lembut. Yis pula akan mula mati pada suhu lebih dari 50c. Oleh itu, gunakan cecair (susu, air dll.) Yang bersuhu suam ketika menguli doh, bukannya air panas. Untuk tujuan pemerapan, letakkan doh yang telah siap di uli di tempat yang hangat dan tutup doh dengan tuala lembab. Doh akan mengembang 2x ganda dari saiz asal dalam masa lebih kurang 1 jam, dan mengambil masa yang lebih lama jika di perap dalam peti sejuk semalaman.

Tuala lembab ini dapat mengelakkan suhu di dalam mangkuk berisi doh dari berubah dengan ketara. Ertinya, jika doh sedang mengembang, ia akan kekal mengembang tanpa gangguan perubahan suhu. Ini akan menjamin doh naik sekata dan mewujudkan gelembung udara yg di perlukan di dalam doh untuk membuat roti, pau dll. (doh menggunakan yis). Tuala lembab juga menghalang dari pembentukan “kulit” pada permukaan doh. Selain itu, boleh juga di sapu rata majerin atau minyak pada permukaan doh bagi mengelakkan permukaan cepat kering dan merekah ketika proses pemerapan.

Yis kering jika di simpan lama akan mati dan tidak dapat mengembangkan doh. Begitu juga jika ia sudah di masuki angin. Oleh itu, bagi menguji sama ada masih elok atau tidak, kita boleh lakukan ujian yeast starter. Ujian ini dapat mengelakkan kita kecewa akibat dari menghasilkan roti yang tidak akan naik atau mengembang.

Cara Menguji Sama Ada Yis Masih Elok Atau Mati :

Hangatkan cecair yang di nyatakan dalam resepi. Contohnya, jika resepi menyatakan sukatan air yang di perlukan adalah 1/2 c, gunakan 1/2 c air tersebut. Anda tak perlu gunakan sukatan air lain (untuk mengelakkan penggunaan terlebih air). Hangatkan biar lebih hangat dari suhu badan tapi jangan sampai anda tidak boleh memasukkan jari anda dalam air; lebih kurang suhu antara 43c sampai 46c.

Masukkan 1 sudu teh sampai 2 sudu teh gula ke dalam air. Gula selebihnya boleh di masukkan ke dalam campuran tepung. Kacau hingga gula larut, barulah boleh di masukkan yis.

Masukkan yis mengikut sukatan yang di nyatakan dalam resepi. Kacau perlahan lahan hingga yis larut. Biarkan sebentar.

Dalam masa 5 sampai 10 minit anda akan lihat satu permukaan berbuih berwarna perang di permukaan atas air. Yis anda sudahpun mula membiak dan mengembang.

Bolehlah anda gunakan campuran yis ini di dalam resepi anda. Pastikan jangan terlebih gaul campuran yis ini ke dalam adunan tepung kerana sel yis mudah rosak dan mati.

Jika dalam masa 15 minit yis masih tiada perubahan (tidak terbentuk buih atau bubble), kemungkinan yis anda memang rosak atau sudah mati. Terpaksalah anda buang dan buat sekali lagi (atau guna peket yis lain).

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *